Workshop on WA-PPG Application (Wolfram Alpha, Photo Math, Padlet, Geogebra) to Support the Pedagogical and Professional Competence of Mathematics MGMP Teachers in 50 Regency Cities in Implementing the Independent Curriculum
Abstract
The independent curriculum requires teachers to have professional competence in understanding the material and pedagogical competence in designing teaching modules according to the material. Teachers experience many obstacles. Teachers can overcome these obstacles by utilizing technological developments in learning (TPACK). The solution was provided by a Wolfram Alpha, Photo Math, Padlet, Geogebra, or WA-PPG application workshop for High School Mathematics MGMP teachers, Harau District, 50 City Regency. Based on pre-test and post-test data from 31 teachers, an N-Gain score for professional competence and 0.55 was obtained for pedagogy. This means that workshops are genuinely able to improve teacher competence. Apart from that, the average questionnaire score for the practicality of using the WA-PPG application was 80.24%, which concluded that the WA-PPG application used by teachers during the workshop was practical and easy to use.
References
[2] Syafiq, Z. Z., Tanjung, W. K., Zaky, F. A., Erliani, S., Rahayu, P., Hasibuan, D. F., Fatwa, M., & Nasution, I. (2022). Upaya Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 4688–4696.
[3] Niswati, F. I., & Sayekti, I. C. (2020). Analisis Kompetensi Pedagogik Calon Guru Sekolah Dasar Dalam Mata Kuliah Microteaching. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 1–14.
[4] Pujiarti, E., Purba, F. D., Ahmadi, K. D., & Mulya, S. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Kompetensi Profesionalisme Guru di SMKS 2 Tamansiswa Pematangsiantar. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 4(1), 11–18.
[5] Salsabilla, I. I., Jannah, E., & Juanda. (2023). Analisis Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Jurnal Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 33–41.
[6] Maulinda, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi, 5(2), 130–138.
[7] Sumantri, M. S., Fadillah, S., Putri, A. A., & Novitasari, Y. (2023). Pelatihan Implementasi Pendekatan TPACK Melalui Pembelajaran Proyek Untuk Merdeka Belajar di PAUD. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat: ABDI PAUD, 4(1), 1–5.
[8] Dwi Handayani, S., & Solihah, A. (2022). Pemanfaatan Aplikasi PhotoMath dan Aplikasi YHomework pada Pembelajaran Matematika. Kapas : Kumpulan Artikel Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1–7.
[9] Qurohman, M. T., Romadhon, S. A., & Sungkar, M. S. (2020). Peningkatan Literasi Matematika Siswa Tingkat Sma/Smk Di Panti Asuhan Putera Muslimat Brebes Berbantuan Software Wolfram Alpha. JP3M: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran Dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 181–187.
[10] Nofrion, N., Febriani, R. D., Utomo, E. P., Aziz, S. Al, Yuca, V., & Purwanto, S. (2022). Pelatihan untuk Meningkatkan Keterampilan Guru dalam Mengelola Interaksi dan Aktivitas Belajar Daring Menggunakan Aplikasi Padlet. Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat Dan Pengabdian, 2(2), 281–294.
[11] Rahadyan, A., Hartuti, P. M., & Awaludin, A. A. R. (2018). Penggunaan Aplikasi Geogebra dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal PkM Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 11-19.
[12] Mardati, A., Sukma, H. H., & Saifudin, M. F. (2022). Integrasi Kemampuan TPACK untuk Penguatan Kompetensi Pedagogi Guru SD Muhammadiyah se-Kecamatan Moyudan Sleman. Warta LPM, 25(1), 33–43.
[13] Adji, S. S., Kismiati, D. A., Safitri, H., Kimia, P., Biologi, P., Fisika, P., Matematika, P., & Email, C. A. (2022). Pelatihan Technological Pedagogical Content Knowledge ( TPACK ) Sebagai Kerangka Pengetahuan untuk Meningkatkan Kompetensi Guru. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 3(3), 401–409.
[14] Rahmi, F., Suharta, I. G. P., & Sudiarta, I. G. P. (2023). Pengaruh Status Profesional Guru Dan Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Terhadap Kemampuan Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) Guru Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 12(2), 123–134.
[15] Oktavia, M., Prasasty, A. T., & Isroyati. (2019). Uji Normalitas Gain Untuk Pemantapan Dan Modul Dengan One Group Pre and Post Test. Jurnal Unindra, November, 596–601.
[16] Singgih Santoso. (2014). Statistik non parametrik : konsep dan aplikasi dengan SPSS / Singgih Santoso (E. M. Komputndo (ed.); revisi). Komputindo, Elex Media.